Grundmoment klicker

Kurstillfälle nr 3
Denna gång fick vi öva på:
* Bakdelskontroll ( det gick sådär)
* Stå ( bjöd inte på många klick)
* Sen skulle vi öva på skall, men det hann vi inte med.

Matte tyckte det kändes ganska bra att vi inte hann med att börja klicka in skall, pga av att hon vet inte vad hon tycker om att hon ska klicka och belöna för något som hon vill att jag ska sluta med. Hon vill ju inte att skall ska vara ett beteende som jag kommer bjuda på, så som klickerhundar gör. Sen vet hon inte om man ska klicka och belöna efter ett skällande/skall, pga att hon tror att jag kommer klura ut att: om jag skäller några gånger och sen är tyst, så kommer jag få klick och belöning.
Så är det någon som kan förklara för min Matte för och nackdelar med att klickerträna skall. Är det någon som har testat. Har någon tips och ideér.
Hon känner att hon inte vill börja med det förrän någon kan övertyga henne att det är en bra medtod för att få bort skällande.

Snälla hjälp Matte


Kommentarer
Postat av: Emma & Arrac

För att det ska lyckas så krävs FULL Stimulus kontroll på beteendet skall. Alltså ska han ENDAST skälla vid ett kommando. Om du inte orkar träna fram till stimuluskontrollen så kommer han att fortsätta bjuda på beteendet. Det är en svår metod för att få bort skall. Men kan fungera om du verkligen ligger i.



Ska bli spännande och se vad du väljer :)

2010-09-30 @ 22:36:05
URL: http://www.hundreda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0